Wednesday, July 14, 2010

otak dan kecerdasan bayi

Pada peringkat awal umur bayi, terjadi satu ledakan didalam otak bayi. Ledakan itu mengeluarkan sejumlah serat yang sangat halus dan kecil ke segala arah, mencari dan membuat sambungan dengan ribuan sampai puluhan ribu sel otak lain. Hubungan rami saraf ini dikenali sebagai sinapsis.

Sinapsis terbentuk jika anak mendapatkan rangsangan. Setiap rangsangan secara automatik akan menghasilkan sinapsis. Semakin banyak dan selalu rangsangan diterima oleh anak, maka sinapsis tersebut akan semakin banyak dan semakin kuat. Sinapsis inilah yang menjadi asas segala memori atau daya ingat. Jika sinapsis kuat, maka daya ingat juga kuat,begitu juga sebaliknya. Itulah mengapa, anak akan lebih mudah menyerap pelajarannya jika ia belajar secara berulang-ulang. Kerana sinapsis yang terbentuk semakin banyak dan kuat. Semakin banyak sinapsis ini, semakin tinggi keerdasan seseorang itu.




Bayi dipengaruhi oleh sesuatu yang dilihat, didengar dan dialami tetapi mereka perlu belajar untuk memahami dunia disekelilingnya. Dalam hal ini banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu memenuhi fikirannya dengan rangsangan sebagai dorongan.

Ahli neurobiology David Hubel dari Harvard dan rakannya Tortsen dari Sweden melakukan ujikaji berikut: Seekor anak kucing yang baru lahir dijahit kelopak matanya, sehingga mata anak kucing itu tertutup. Setelah satu tempoh tertentu jahitan dibuka dan ternyata mata yang tertutup itu menjadi buta. Ketika mata yang bersangkutan tertutup, urat sarafnya tidak berkembang dan tidak terjadi sambungan-sambungan saraf dengan bahagian otak lain (sinapsis) yang perlu untuk mengembangkan kemampuan melihat. Ujikaji yang sama dilakukan pada kucing yang dewasa dan ternyata setelah jahitan dibuka kembali, penglihatan kucing dewasa itu tidak terganggu.

Kesimpulannya adalah bahawa bayi perlu “distimulasi” atau dirangsang agar kepandaiannya berkembangan. Dengan kata lain, seorang harus belajar sejak janin. Kalau tidak, banyak kesempatan baik akan hilang. Kesempatan emas itu mungkin hilang untuk selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment